Wednesday, August 17, 2011

Aku dan Kamera Litar Tertutup (CCTV)



Kalau diikutkan, sebenarnya bukan mudah nak kenal pasti imej yang dirakamkan menerusi kamera litar tertutup (CCTV)..silap haribulan, imej yang dirakam, nampak kabur saja..imej yang ada tak boleh dikenal pasti..dan perkara ini pernah berlaku..klik link ini…merujuk kepada kes Nurin Jazlin Jazimin…

Berkongsi sedikit pengalaman yang pernah dialami oleh aku sendiri secara tidak langsung, satu ketika berlaku kejadian kecurian di dua lokasi tempat letak kereta di Jalan Che Su, Kota Bharu dan kedua-dua premis itu mempunyai CCTV..meskipun rakaman CCTV itu diambil oleh pihak polis, namun sayangnya, masih gagal mengesan penjenayah yang terbabit..

Bagaimanapun, untuk kes-kes tertentu, terbukti, polis berjaya memanfaatkan teknologi CCTV dengan penangkapan penjenayah dalam perilaku jenayah yang dirakamkan menerusi CCTV yang dipasang di premis lokasi jenayah berlaku..


Hari ini, muka depan Kosmo! memaparkan berita mengenai empat orang penjenayah yang digelar Penjahat Empat Jahanam meringkuk ke dalam Penjara Sungai Buloh dek kerana bukti wajah dan kejahatan mereka dirakam menerusi CCTV..mereka berempat itu mungkin boleh dikatakan tidak bernasib baik sebab resolusi imej yang dirakamkan oleh CCTV di klinik, tempat mereka merompak, berupaya membantu pihak polis mengecam wajah mereka..

Kata penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim, antara sebab mengapa rakaman CCTV harus dipercayai ialah ia begitu sahih 100 %. Menurutnya, imej yang timbul itu tidak boleh diubah memandangkan ia menceritakan bentuk fizikal suspek dan gerak geri seseorang daripada semua sudut pandangan tepi, depan dan belakang.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Bakri Zinin pula berkata, bantuan rakaman CCTV yang diperoleh di lokasi kejadian kini menjadi asas utama untuk membuktikan kesalahan jenayah termasuk mengenal pasti penjenayah yang terlibat..

Dalam era sekarang, ada baik buruknya apabila manusia memanfaatkan teknologi CCTV ini..lagipun, sekarang dah banyak rumah-rumah persendirian memasang CCTV untuk tujuan keselamatan penghuninya..selain untuk tujuan yang sama seperti di atas…

Cantik sangat kalau CCTV ini dimanfaatkan untuk benda yang elok..kalau seluruh bandaraya Kuala Lumpur ada pasang CCTV, jadi mudah untuk kesan benda-benda yang tak elok..mendedahkan perkara yang tak elok melalui penggunaan CCTV pun ada bagus jugak..maklumlah, bila pakai bukti bergambar, orang kata super impose..macam-macam hal..

Tapi nak pasang CCTV pun, biarlah yang bagus punya..mudah sikit nak tengok..jelaslah imej yang dirakam nanti..takda la terkebil-kebil nak gosong mata tengok rakaman tu nanti..tak pun, tak lah jadi macam kes Nurin tuh..sedih aku…

Kalau sesiapa nak pasang CCTV atau alarm system Bolehlah Hubungi:


MNHZUAN.COM
PT 2020, TINGKAT 1, TAMAN SBJ PUTRA,PASIR PEKAN
16250 WAKAF BHARU KELANTAN

Phone No:   097182999
Fax No:   09718 5501
HotLine :     013 939 5263

http://www.mnhzuan.com


No comments:

Post a Comment